Nazaj na vabilo
VAB
ODG
1/4
2/4
3/4
4/4
RR
 

POLIGLOTI -
RENE RUSJAN - ODGOVOR - uvod

Subject: Poligloti - koncno!
Date: Sun, 10 Dec 2000 01:53:16 +0100
From: rene
To: Dejan Habicht
References: 1

Cao, kot vidis, sem koncno spravila tiste strani na internet in evo me...

Ko si mi poslal drugo vabilo (osebno), kjer si omenil, da bi te zanimalo kaj v zvezi z razstavo v Mali galeriji, sem sicer za hipec rekla, OK, super, ta razstava ima res tudi opraviti s fotografijo in je med mojimi ljubšimi, pa dajmo o tem. Ampak zdaj bom o tem le, ce bo tako naneslo. Veš kaj, tale tema, ki si jo tokrat ven dal me zuli ze odkar uporabljam fotografijo (verjamem, da me v mojih otroških letih, ko sem ‘kar tako’ škljocala naokrog v grozo moje mame, to še ni mucilo) in od casa do casa sili v ospredje in zeli postati glavno vprašanje. Ne, ne v smislu, da bi postala fotografinja, oz. se ukvarjala s fotografijo samo, ampak v smislu vprašanj o tem, kaj to sploh je in kakšno vlogo igra v mojih projektih (in zivljenju), saj je stalno prisotna, bolj ali manj aktivna, vendar vedno tu. In tako se ne morem omejiti le na eno razstavo, konec koncev je ena od stvari, ki me v mojem delu zanimajo tudi ‘tisto vmes’ – kaj posamezne projekte povezuje, kljub razlicnosti na prvi pogled.

No, in ker sem potem zacela ‘pri opici’, se mi je zapisalo prevec, predvsem pa prevec suhoparno arhivskega, cemur se nisem mogla upreti (pospravljanje za sabo?), pa sem se odlocila, da to odlozim na stran (na stran in ‘stran’), pa naj se skozi prebija kdor hoce. Evo, tukile:
……
Rene-Poligloti-1/4

Sicer pa glede fotografije raje še kaj kar tako: Kaj je pravzaprav ta fenomen škljocanja, ta zelja, da bi vse zabelezil, da bi vcasih na svet gledal kar skozi kamero (ali fotoaparat), kot da bi s tem škljocem zadrzal tisti hip, z vsem ugodjem, ki ti ga tisti hip daje in bi ga spravil za vecno na varno. (ce je dogodek take vrste – tak, da ti je fino - v nasprotnem primeru pa uporabljaš kamero bolj za vzpostavljanje distance do dogodka v realnosti. No, pravzaprav je vedno 'distancnik' – vsaj takrat, ko gledaš skoznjo. Ko je vmesnik med tabo in realnostjo. Drugace je, ce fotkaš ali snemaš tako, da je kamera drugo oko /(v smislu drugega subjekta, ne drugega od dveh oces)/, ki ne gleda istega kot ti. Ko ti ostaneš tu in kamera snema/fotka ob tem ali po svoje. Ko jo drzi le tvoja roka in je ne vodi oko. Kot sopotnik na istem potovanju, ki gleda po svoje. In to, kar si škljocnil vidiš šele, ko vidiš fotografijo. Te fotke so nekaj drugega ...* ) In vcasih, ce gledam stare fotke – druzinske, sebe in vrstnike v otroških letih, svoje otroke… se mi zdi, da je tu res en tak car, en tak kljuc v sobico s spominom. Se spomniš replikantov in njihovih ponarejenih spominov?

Tanja pravi, da fotografira zato, ker noce pozabiti. Velikokrat, pravzaprav vsakic, ko se mi zaplete, razmišljam, kako je pravzaprav s tem – se spominjaš svojih najzgodnejših spominov zato, ker se jih dejansko spomniš ali se spomniš fotografij, ki si jih gledal ze kot otrok in ob njih poslušal komentarje staršev. Se, tudi v odraslih letih, spominjaš dogodka samega ali na tvojo sliko v spominu vpliva 'tista' fotografija. Dobro se spomnim nekaterih prizorov s potovanj, ki pa jih nisem pofotkala. Iz razlicnih razlogov. Ko pregledujemo diase druzinskih potovanj in pripovedujemo o njih, dogodki in stvari na katere ne spomni kateri od diasov kar poniknejo. Ni jih v naših zgodbicah. Vcasih se mi zdi škoda, da si zreduciram spomine le na tisto, kar sem fotografirala. In da se slika v mojem spominu prilagaja tisti, ki jo imam v predalu.

* in od zvezdice dalje: delcek ene od razstav nekoc nekje, ki so bile se vezane na vojno (gl. one strani na mojem linku), so bili zvoki, snemani s televizije med preklapljanjem med kanali. Takrat sem bila namrec fascinirana (na nek nacin in ne v pozitivnem smislu) nad kontrasti v dojemanju okolice – vse tiste zobne paste in nujno potrebni drobni predmeti so se mešali s porocili iz Srebrenice in vse skupaj se je eno zaradi drugega postavljalo v nek drug kontekst. To je bila sicer zvo?na instalacija, toda zlahka bi podobno nalogo opravila fotografija – tista, zgoraj omenjena, posneta 'mimo ocesa', ne cisto nadzorovana, tista, ki ni spomin na dogodek na sliki, saj ga v resnici nikoli nisi res videl, temvec je edini dokaz o obstoju neznanega, saj se to ni moglo zapisati v tvoj spomin preko tvojega ocesa.

Prav en lep pozdrav ti posiljam,
Rene

Naprej na 1/4
VAB
ODG
1/4
2/4
3/4
4/4
RR