Rene Rusjan -
za Poligloti - 3 / 4
|
1993
Spominjam se (akcija z ljubljanskimi begunci in prostovoljci) |
Arestantski'
fotoportreti posameznikov, ki smo sodelovali in kjer je vsak izjavil
'Spominjam se!' |
|
Spominjam
se..., 1993 |
1994
Voda in kipi, Ljubljana (videoprojekcija ljubljanske kanalizacije
v mestnih izložbah) |
Tu sem
sicer uporabila video, vendar v istem smislu, kot sicer fotografijo. Videoposnetki,
ki jih vodovodno podjetje snema v ljubljanskem 'podzemlju' - vodne poti
pod Ljubljano, so se vrteli s kratkimi komentarji v izložbah v centru Ljubljane |
1995
Blitzart Kluže, Trdnjava Kluže pri Bovcu (Identifikacija potencialnega
strelca) |
Identifikacija potencialnega
strelca, Trdnjava Kluže, 1995
Tu sem
fotografijo uporabila kot sinonim za streljanje (shooting). Zanimalo me
je, kdo so strelci. So to vedno neki 'drugi' ali je to potencialno lahko
vsak. Identifikacijska soba je bila locirana v trdnjavi Kluže, v strelnem
stolpu. Na obeh vhodih v stolp je bilo vabilo: 'Èe si strelec, vstopi!'
Ta napis naj bi bil že prvo sito. Kdor zase misli da ni strelec, naj ne
bi vstopil. Ob strelni lini je bil postavljen polaroid aparat za 'streljanje'.
Obiskovalec, ki samega sebe identificira za strelca, naj bi ustrelil žrtev
na cesti ob trdnjavi in fotografijo obesil na steno trofej. Za primer,
èe zmanjka nabojev, beri polaroid papirja, je bil tam še blokec
listièev, ki jih je obiskovalec lahko obesil med trofeje kot nadomestek.
Izid 'raziskave' je bil zame presenetljiv (strelci so želeli biti vsi,
streljali so se kar med sabo, celo fotograf novinarske ekipe si je trofejo
-ustrelil je svojo ekipo - raje vzel domov kot spominsko fotko, na koncu
je nekdo odnesel tudi na verigo priklenjen fotoaparat, na steni trofej
pa me je na koncu le èakala kopica sporoèil na listièih
z zanimivo vsebino). Od takrat dalje sem zelo previdna v predvidevanjih,
kako se bo obiskovalec obnašal). |
Voda
in kipi, Ljubljana (Mostovi našega življenja… - fotomontaže v publikaciji,
ki je bila ob tej priložnosti izdana) |
1. slika:
fotomontaža ljubljanskega Tromostovja in mostarskega mostu pred sesutjem
2. slika: isto, le mostarski most je tu sesut |
1996
Luknje v prostoru,
luknje v èasu, Holes in Space, Holes in Time, Ljubljana, Vila Katarina |
Ta projekt
dobro poznaš, saj si bil eden od sodelavcev. Fotografija je tu igrala stransko
vlogo, bila pa je prisotna na veè naèinov. Prviè,
pri dnevnih ogledalih (Luknje v prostoru) - fotografirali smo jih (si jih
ti, pravzaprav) zato, da so lahko, ko je bilo dneva konec, dobile prostor
tudi v veèernem delu (Luknje v èasu) - projekcija diapozitivov
je tudi osvetljevala del prizorišèa, ki je bilo sicer osvetljeno
le lokalno, ob posameznih 'luknjah v èasu'. V veèernem delu,
luknjah v èasu, so bile stare fotografije med materiali, ki so pripovedovali
'zgodbe'. Zgodba moje none - stara pisma in fotografije, glas; zgodba Demetra
Bitenca - glas, fotografije oseb; zgodba Aine Šmid - oèi, 'pogledi'
izrezani iz portretov oseb, ki nastopajo v njeni zgodbi; Ker je vsak od
povabljenih sodelavcev prispeval zgodbo svojega starega ogledala na èisto
svoj naèin, sem vsakega posebej tudi portretirala skupaj z njegovim/njenim
ogledalom. Te fotografije sem uporabila na fotokopirani zloženki, vendar
so to èisto posebni portretki in bodo mogoèe še kdaj ob kakem
nadaljevanju zlezli iz predalov.
Evo, tuki Tanja:
Tanja Lazetic, darovalka
ene od lukenj v casu |
Osemdeseta,
devetdeseta, Sala Franchi, Trst, Italija (Spomin kosa) |
V prvi
od dveh knjigic, ki tvorita del instalacije 'Spomin kosa' so moji spomini
na neko obdobje mojega življenja. Fotografije z obiskov Sarajeva v zlatih
èasih, midva z Boštjanom s prijatelji iz grupe Zvono (ki so se razselili
po svetu med in po vojni) na Dobrovoljaèki ulici, (kjer je bil prvi
strelni incident v kasnejši vojni), midva na stari Bašèaršiji, Boštjan
med starimi kamnitimi grobovi v vasi Manastir v Makedoniji, najina t.i.
'zadnja jugoslovanska turneja' od Makedonije do Slovenije, mostarski most,
cel, lep, veèen… Vse tisto, kar so bili moji osebni spomini na kraje,
ki jih od takrat nisem veè videla, to pa se je kot spomin ali sanje
mešalo s fotografijami mojih dveh instalacij v trdnjavi Kluže - Identifikacija
potencialnega strelca - stena trofej in Sanje vojakove neveste (postavljeno
ob istem èasu kot zgoraj opisana postavitev, v sosednjih dvoranah).
V 'Sanjah vojakove neveste' sem namreè uporabila zaveso - tako pravo,
belo, èipkasto, ki je v trdnjavo prinesla žensko, ki je bila tu
sicer prisotna le v mislih vojakov. Zavesa je rahlo valovala, razpeta èez
mogoèen obok in 'mrmrala' pesmico, kot si jo mrmra mlada punca,
ki zasanjano razmišla o svojem vojaku (zvoèno opremljena instalacija
- kar se seveda na fotografiji ne vidi, ne?). Obe instalaciji v Klužah
sta bili posledica moje obsedenosti z vojno. In spomin te zavese (saj veš,
že prej sem govorila o spominu prostora in tako tudi kosa - kipa, instalacije
ali paè kosa, ki je bil ob neèem prisoten) je zajemal vse
tisto, kar se je meni takrat motalo po glavi, kot tudi spomin klužke trdnjave.
In vse, kar je bilo skupaj s tem v knjigici spominov, je bilo del tega.
Listi v knjigi so prosojni, tako da podobe prehajajo ena v drugo (fotokopije
na paus papirju), le tu in tam je kaka fotografija prilepljena - v polni
barvi, neprosojna. Nekakšno mešanje budnega in sanjskega ali spomin, v
katerega si preprièan in tistega, ki uhaja. Ena fotografija v knjigici
ni moja. Je fotokopija naslovnice Mladine - grob, oziroma pokopališèe
na sarajevskem stadionu. Vkljuèila sem jo, ker me je pretresla na
novo - z Boštjanom sva bila takrat namreè v Parizu za dalj èasa
in zaradi oddaljenosti dogodkov in manj izèrpnih novic v francoskih
èasopisih, sva poèasi dobivala obèutek, da se razmere
izboljšujejo. Skoraj sva si že malo oddahnila, ko so nama domaèi
poslali Mladino. Spomnim se te naslovnice in vsebine, ki naju je streznila
- razmere so se celo slabšale, le da so z dovoljšnje razdalje izgledale
obrobne. Ja seveda, ni vse v tej knjigi - druga je bila knjigica s fotografijami
nekega mojega kipa iz osemdesetih - razliène postavitve, ob obeh
pa ob steno prislonjenih nekaj vzorènih kosov tega kipa in seveda
zavesa iz Kluž. |
Arte
come..., Versa, Italija (deset lokacij v vasi - Guarda, che bello! Come
una fotografia!) |
Tu pa
le na kratko, fotografije z naslovom so dovolj. Razstava je nosila sicer
naslov Arte come…, toda ob vabilu k udeležbi je bila napovedana tema -
Fotografija - zato se pravzaprav tu ukvarjam prav z njo. |
Versa, 1996: Deset lokacij
v vasi je bilo opremljenih s posebnimi 'fotoaparati' in napisi, ki jih
pogosto uporabljajo ljudje, ko želijo opisati, 'kako lepo je bilo, oz.
kako lepo je nakaj'' (s fotografijo primerljiva je le risba: Ma ku narisano!
- mogoèe je to le primorsko italijanska navada?) - Guarda, che bello!
Come una fotografia!; Ma poglej tole. Prou za fotografirat.; Tukaj bi lahko
nastala ena lepa fotografija!...
Portici
inattuali, Sitran D'Alpago, Italija (ambient. post. v eni od vaških lop
- Ime me spominja...) |
Fotografija
se tu vkljucuje posredno. Je poleg videa edini nacin, ki omogoca dokumentiranje
postavitve, toda kako z izkljucno vizualnim medijem dokumentirati instalacijo,
ki izrazito deluje na vse cute - poleg vida tudi vonj, sluh, dotik, obcutek
za toplo in hladno, etc. |
|