Rene Rusjan - Poligloti - 4 / 4
1997 Vceraj,
naprimer - Yesterday, for example, Mala galerija, Ljubljana (samostojna
razstava) |
Vèeraj naprimer,
Yesterday for example, Mala galerija
Vabilo: leva stran: originalna
postavitev Michelangela Pistoletta
desno: originalna postavitev
Urija Tzeiga
Uhh,
tudi tukile se zna zavlect…
Naj zacnem pri naslovu,
ki se je sicer pojavil zadnji. Yesterday for example, je bil podnapis
na videu, ki se je slucajno pojavil v trenutku, ko je nekdo fotodokumentiral
razstavo Urija Tzeiga v Mali galeriji. Ceprav se je tako nakljucno pojavil,
se mi je zdel primeren, pravzaprav najboljši za naslov, saj se je popolnoma
vklopil v kontekst moje razstave.
Razstava je bila
nadaljevanje ‘spominov prostora’. Nisem se torej zelela naseliti
v galerijo z ne?im novim, svojim, razen, kolikor je to bilo ze tudi del
spomina tega prostora, npr. moja razstava v tem prostoru leta 1991. V casu,
ko sem to razstavo postavljala, sem se v tem prostoru naselila, zelo domaci
so mi postali nekateri detajli, nenavadna razdelitev prostorov ipd. Tako
sem v vseh naslednjih razstavah v Mali galeriji – drugih avtorjev – skoraj
ljubosumno prepoznavala detajle in zna?ilnosti ‘mojega’ prostora. Mala
galerija se mi je zdela pravi prostor za poskus predstavitve spomina prostora,
saj je na nek na?in bela kocka po drugi strani pa polna nekih detajlov,
ki jo vseeno determinirajo kot to?no ta prostor, tako da pri postavitvah
v njej, prostor ni nikoli nevtralen, razen, ko seveda avtorja vpliv prostora
ne zanima in vanj postavi nekaj, kar bi prav tako lahko postavil v kak
drug prostor. Pri izboru avtorjev, ki sem jih potegnila iz dokumentacije
MG, sem zadnjo skupino opustila, izbrala pa tiste avtorje (skupaj 44),
ki so prostor na poseben na?in ozna?ili. Torej, odlocila sem se uporabiti
fotogradivo iz dokumentacije, toda to ni bilo dovolj. Kako to dokumentacijo
razstaviti, ne da bi prispevala novo postavitev, ki ne bi imela zveze s
katero od prejšnjih? V casu, ko sem zbirala gradivo, so v MG ravno podirali
razstavo Michelangela Pistoletta – 44 fotokeramik, kjer se je ukvarjal
s podobnimi vprašanji kot jaz pri razstavi Cycle – recycle v ŠKUC-u, leta
1991 in mi je bil vsebinsko blizu; na podoben na?in se je ukvarjal z vprašanjem
vloge fotografije in fotografiranega; sorodna postavitev - svoje male fotokeramike
je postavil tako, da se je moral gledalec skloniti, torej ni mogel odvihrati
mimo fotografije temve? si je ogledal vsako posebej (spet sorodno razmišljanje
- moje fotografije v ŠKUC-u so bile v knjigah, ki so ležale na posebnih
poli?kah, namenjene branju za eno osebo naenkrat iz istih razlogov – kako
gledalca ustaviti, da si bo vzel potreben ?as za vsako), hkrati je njegova
postavitev omogo?ala pogled v prostor male galerije pri polni svetlobi
in ni je preve? spreminjala. Torej, postavitev bo omogo?ala nevtralno postavitev,
ki že sama vsebuje spomin na predhodno razstavo. Kljub temu mi je manjkal
še en del – tisti, ko lahko Malo galerijo zaznavamo v temi, ko slišimo
zvoke, vidimo svetlobo in sence. Iskala sem primerno kameleonsko preobleko
v dokumentaciji, medtem pa se je v Mali galeriji pojavila že nova razstava,
torej tista, tik pred mojo. To je bila razstava Urija Tzeiga, ki se je
že spet izkazala idealno za tisti drugi pol, ki mi je manjkal. Tako sem
preko Pistoletove postavitve poveznila desni del Tzeigove. Pistoletove
fotokeramike (iz dokumentacije njegovih starih projektov) sem zamenjala
s podobnimi ploš?icami s fotografijami iz dokumentacije Male galerije,
Tzeigovo nogometno tekmo (video, na katerem se je pojavil tudi napis V?eraj
naprimer) pa sem zamenjala z video posnetki iz video dokumentacije istih
razstav in otvoritev MG (med njimi tudi mojo, izpred šestih let). Obe postavitvi
sta se prekrivali, leva polovica MG je bila svetla, desna temna s svetlobo
iz projektorja. Nastala je res-da nova postavitev, toda z izklju?no uporabo
starih. Na otvoritvi so se glasovi obiskovalcev mešali z glasovi
obiskovalcev prejšnjih otvoritev, podobe prostora, v katerem smo bili so
se spreminjale na steni pred nami. In dogajanje se je ponovno dokumentiralo
– fotografiralo in snemalo… |
Iz kataloga Vèeraj
na primer:
levo: Fotografija
Pistolettove postavitve
sredina: Fotografija
moje postavitve - leva stran
desno: Fotografija
moje postavitve - desna stran
|
Iz kataloga Vèeraj
na primer:
Katalog se podobno ukvarja
z mojimi deli, kot razstava z deli drugih avtorjev, postavljenimi v
zgodovini Male galerije. Teksti, na katere naletimo, so (i)zbrani na
podoben nacin. Iz razlicnih mojih zapiskov, z dodatkom tekstov iz katalogov
M. Pistoletta in U. Tzeiga, jih je (i)zbral Igor Zabel - namesto svojega
novega teksta.
Tudi forma kataloga je
povzeta po fotoknjigah iz ŠKUC-a (1992), oz. po knjigici 'Spomina kosa'
(1996).
Na fotografiji zgoraj
levo, crno-belo: moja prva razstava v Mali galeriji (1991) – kot ena od
postavitev MG, je bila prisotna tudi na razstavi Vceraj na primer (foto
skrajno desno zgoraj) šest let kasneje.
Eden
od tekstov, izbranih za katalog:
»Pistolettove
fotografije ali fotografske reprodukcije so alegorije izginevanja
preteklosti kot necesa zakljucenega in odtujenega sedanjosti.
Ta preteklost izginja, je alegoricno umorjena prav z ripreso, s
postavitvijo na svetlobo. Na keramikah z reprodukcijami minus objektov
je preteklost prisotna kot odsotnost (…) Vsaka nova reprodikcija
nosi sledi prejšnje, vsaka nova podoba spreminja prejšnjo.«
(Iz teksta Zdenke Badovinac, 'Ripresa fotografica', obj. v katalogu
ob razstavi M. Pistoletta v Mali galeriji, 1996) |
U3, Moderna
galerija Ljubljana (Citalnica U3) |
Nekaj sodelavcev,
ki so se odzvali na povabilo v mojo citalnico, je kot svoj odgovor
na zastavljena vprašanja, prispevalo fotografije - ups, a nista
bila to prav vidva s Tanjo? |
1998 Reciklaza,
ŠKUC, Ljubljana (Cycle - recycle 1998) |
Tu
sem predvajala video, ki ga je Moderna galerija naredila za svojo
dokumentacijo na ‘Vceraj na primer’. Snemalec (Siniša Lopojda) je
odlicno ujel point in igral mojo igro dalje. Zrecikliral je vse
kar sem zreciklirala ze sama na razstavi, vkljucno z razstavo samo.
Pogosto ni razlike med posnetki otvoritve in posnetki projekcije
predhodnih otvoritev. Vse je tako ali tako posnetek (lahko bi bila
fotka). |
|