MARIČKA B. POMAGAJ |
Državica Ptičjestrašilna
in U3
Slovenka Marička B. Pomagaj ante portas!
Ptičjestrašilka MARIČKA B. POMAGAJ si bo, taka kot je: slepa, gluha, nema,
gola in bosa, v petek, 5. januarja 2001 ob 17h s pomočjo asistenta Tomaža Trčka
ogledala razstavo U3.
Milena Kosec je Moderni galeriji prepovedala uporabo gradiva o Državici Ptičjestrašilni
na U3 - Tretjem
trienalu sodobne slovenske umetnosti.
Marička B. Pomagaj bo preverila, če je prepoved uradno pooblaščene posvečenke
dosledno upoštevana.
Ob tem Državica urbi et orbi razglaša
besede vodilne uradnice državne inštitucije Republike
Slovenije: "Umetnikom ne izplačujemo honorarjev. Če to začnemo, lahko takoj
zapremo."
in vam vsem želi RAZIGRANO NOVO TRITISOČLETJE!
Konec leta nič
Odprto pismo direktorici Moderne
galerije in kustosu razstave U3 VULGATA.
Namen tega pisma je doseči korekten odnos državnih inštitucij do domačih sodobnih
ustvarjalcev in do njihovega dela.
Da odpihnem malo prahu (povečam obisk) z arhivske razstave o kustosovem specifičnem
pogledu na slovensko sodobno umetnost zadnjega desetletja prejšnjega tisočletja,
kjer večinoma zastarela tehnoligija večino časa ne deluje in plavajo male ribice
v bolj ali manj kalni vodi, podajam svojo zahtevo za umik kataloga razstave
U3 VULGATA iz javnosti in vsakršne uporabe v obliki javnega pisma.
Naj najprej opišem potek zapleta Državice Ptičjestrašilne z U3 VULGATO in nekatere
največje napake v katalogu.
Potek zapleta.
Povsem razumljivo je, da sem se, prvič povabljena, da vstopim skozi glavni vhod
v vodilno državno svetišče likovne umetnosti, kot še popolnoma nedolžna in komaj
dobro imenovana za profesionalno umetnico, vprašala, kam to pelje, kam to gre
in vzela vabilo nadvse resno. Za avtorico, ki je ves čas svojega dosedanjega
osemletnega dela (brez vsakega plačila) delovala izven inštitucij, lahko vstop
v muzej smatramo za razdevičenje ali celo smrt. Zato sem izbrala ustrezno vsebino
in formo, ki sem jo želela razstaviti ob tej priliki. Še posebej potem, ko sem
že doživela nadvse prijetno predigro v vasici na robu sveta (razstavica v Potrni)
in sem že slutila kam pes taco moli. Kustosu moje novo delo ni šlo v njegov
koncept razstave. Od mene je pričakoval brezpogojno pasivno vlogo. S tem se
nisem strinjala, saj mi tak položaj ni nudil niti najmanjšega ustvarjalnega
užitka in sem bila pripravljena dati na razpolago arhivsko gradivo o Državici
Ptičjestrašilni samo proti plačilu. V vitrini razstavljene fotokopije klavrno
pričajo o posilstvu, ki je sledilo.
En mesec pred otvoritvijo razstave, takoj naslednji dan po razgovoru s kustosom,
sem mu poslala pismo s sporočilom, da odstopam gradivo v uporabo samo proti
izplačilu simboličnega honorarja v višini 150.000 SLT. Na pismo ni bilo odgovora.
En teden pred otvoritvijo (četrtek zvečer) sem ga ob naključnem srečanju povprašala
po odgovoru. Glede plačila me je napotil na direktorico Moderne galerije in
napovedal svoj prihod, da dvigne dodatno gradivo (gradivo s prejšne razstave
ja zadržal, čeprav sem ga že davno prej prosila, da mi vrne izposojeno gradivo).
Takoj naslednji dan (petek) sem napisala pismo direktorici s predlogom, da sklenemo
pisni dogovor o pogojih uporabe Državičinega arhivskega gradiva pred otvoritvijo
ali pa ne dovolim njegove uporabe. Kustosu sem sporočila, da mu ne morem izročiti
dodatnega gradiva, dokler ne sklenemo pisnega dogovora. Direktorica je kustosu
naložila, da se sam dogovori z mano, kar se ni zgodilo do torka, ko sem osebno
odšla v Modeno galerijo. V pogovoru z direktorico sem bila a priori zavrnjena
in tako sem prepovedala uporabo gradiva o Državici Ptičjestrašilni in zahtevala
vrnitev tistega, ki ga je še zadrževal kustos. Če bi kustos ne ignoriral mojega
pisma, bi prišlo do razpleta dovolj zgodaj in bi se moje ime ne pojavilo na
vabilu.
Katalog.
Približno dve uri pred otvoritvijo mi je kustosov asistent izročil katalog razstave,
ki je nastal brez moje odobritve in avtorizacije in kakršnega koli vedenja,
da bo že za otvoritev natisnjen. Kustos je moje gradivo dobil za prejšnjo razstavo,
ko še ni bilo govora o U3 in ga brez moje vednosti uporabil za katalog U3 VULGATA.
Zato sem izstavila Moderni galeriji račun za uporabo gradiva o Državici Ptičjestrašilni.
Za v katalogu objavljeno gradivo o mojem delu žalostno ugotavljam, da je predstavljeno
napačno, zelo pomankljivo in površno. Naj naštejem le največje napake.
V kustosovem besedilu je napačno interpretirana razpustitev Državice Ptičjestrašilne.
Razpustitev je predlagal Nebojša Ivanovič, Črnogorec in jo v razpustitvenem
ceremonialu sam ob asistenci Tomaža Trčka razpustil. Sama sem idejo o razpustitvi
prepoznala kot pozitivno, jo sprejela in bila zato 16. junija 2000 imenovana
za profesionalno umetnico.
Med bibliografskimi podatki je izpuščeno celotno ključno prvo leto mojega ustvarjanja
z najpomembnejšima razstavama:
14. maj 1992 - Ustanovitev države in najobsežnejša razstava ptičjih strašil
(objavljana obširna članka v Pavlihi in Slovenskih novicah),
21. december 1992 - Zimsko praznovanje v galeriji GT: Simbolna postavitev Državice
Ptičjestrašilne s templom posvečenim soncu (prikazano na TV v sprehodu po galerijah).
Pri posameznih projektih je izpuščena navedba soavtorjev. Pri DECI-BABE je ključno
vlogo odigral Teater Gromki...
Življenjepis je osiromašen in preinterpretiran.
Poudarjeni so manj pomembni dogodki.
V množici "tiskarskih" napak najbolj moti nedosledna uporaba velike
začetnice pri Državica Ptičjestrašilna. Oboje pišemo z veliko začetnico po analogiji
z Republika Slovenija.
Ne bom govorila o napakah pri drugih avtorjih in o zmedi, ki jo povzroča oblikovanje
napisov imen, ker za to nisem pristojna.
Zaradi množice napak je moje delo prikazano izmaličeno in mi je katalog kot
seštevek vseh napak v veliko škodo. Zahtevam njegov umik iz vsakršne uporabe.
Spoštovana direktorica
in kustos,
vajino delo in vaju osebno zelo cenim. Direktoričino delo spremljam že vse od
razstave Izkušnja predmeta in lahko rečem, da je vsaka naslednja razstava boljša
od prejšnje. Pri kustosu je izjemna njegova odprtost in sposobnost povezovanja
ljudi mimo vseh meja in zanimiva njemu lastna specifična teoretično poglobljena
priprava razstav. Mislim, da se ne motim, ko pričakujem, da bosta zmogla opustiti
dosedanjo ignoranco, aroganco in puhlo pozicijo moči, kar vse je pripeljelo
še do drugih tukaj neomenjenih težav in bosta z vso strokovno resnostjo in družbeno
odgovornostjo preverila moje trditve in sama ugotovila, da je edini pravi odgovor
na to odprto pismo takojšen umik kataloga, plačilo računa in kar je najpomembnejše:
bodoč korekten odnos do domačih ustvarjalcev in njihovega dela.
Prepričana, da bosta moje pismo
pravilno razumela, vaju toplo pozdravljam in se kustosu zahvaljujem za povabilo
na razstavo, čeprav so se stvari odvrtele tako, kot si noben od nas ni želel.
V Ljubljani, 8. januarja 2001
P.s. Kot davkoplačevalko me zanima koliko denarja je za razstavo namenila država
in kako je bil porabljen. Zelo bi bilo dobrodošlo strokovno vodstvo po razstavi
in vsaj kakšno spremljajoče predavanje.
Javnost je delno že seznanjena z
zapletom Državice Ptičjestrašilne z U3 VULGATO. Naj še enkrat ponovim, da sem
bila pripravljena sodelovati na razstavi samo proti plačilu in sem sedaj v razstavo
vključena proti svoji volji. Kustos in organizator sta javnosti zamolčala mojo
prepoved uporabe gradiva o Državici Ptičjestrašilni.
Zato sem zahtevala:
ali umik kataloga (izdajo novega brez mojega gradiva in prispevka o meni),
ali vstavitev popravkov in plačilo računa za uporabo avtorskega gradiva o Državici
Ptičjestrašilni - objava v katalogu U3.
Do tega trenutka ne kustos, ne organizator nista pokazala znakov moralne, strokovne
in pravne obveze, da bi eno ali drugo zahtevo sprejela in korektno izvedla.
Zato se javno distanciram od osiromašeno in popačeno razstavljenega in v katalogu
objavljenega gradiva o Državici Ptičjestrašilni in o meni osebno.
V, 20. januarja 01 dil. Milena Kosec
- Slovenka,
profesionalna umetnica
http://www.mg-lj.si/slo/z-vulgata.htm
Odmevi na akcijo v medijih
Napoved akcije 'Slovenka Marička
Pomagaj ante portas' s fotografijo
Delo, str. 15, 5. januar 2001, Vojko Urbančič: Državica Ptičjestrašilna,
Obravnava problematike:
TV1,Kultura, Dominik O. Križan, Reportaža z akcije v Moderni galeriji,
Delo, str. 5, 10. januar, Jelka Šutej Adamič: Ptičjestrašilka želi razstavnino,
Dnevnik, str. 25, 10. januar, Irena Brejc: Dopisovanje v zvezi z Vulgato,
MAG, str. 4, 17. januar, Irena Štaudohar: Ptičja,
Mladina, str. 57, 22. januar, Vanja Pirc: Zaslužek? Niti ne.,
TV1, Osmi dan, 25. januar, Dominik O. Križan: problematika razstavnin in avtorskih
honorarjev.
Neuer Berlininer Kunstverein
(e-mail)