VodnicA po razstavi, delo v nastajanju. PRAHOLOVCI, velika didaktična razstava. Potovanje po točno določenem prostoru in enako natančno odmerjenem času.
Octavio Paz: Predmeti Živijo ob nas, ne zanimamo se zanje, ne zmenijo se za nas. Včasih se pogovarjajo z nami. Zasnutek uvoda po Mileni Kosec Razstava s svojim zgodovinskim značajem in natančno klasifikacijo praholovcev, ki je v izdelavi, problematizira vprašanje sedanjosti: S katerih praholovcev ni potrebno brisati prahu? In katere bomo postavili v stekleno vitrino na prostor domačega, državnega oziroma kulturnega oltarja? Na primer: Kaj pomeni obrisati prah in kaj pomeni odstraniti z leti nabrano nesnago s stavka, ki je zaključeval pisma in dokumente še dolgo po II. svetovni vojni: ”Smrt fašizmu, svoboda narodu!”? Kaj je stavek pomenil v času svojega nastanka, kaj v dolgoletni uporabi in kaj more biti njegov todoben pomen? Kaj pomeni enim in kaj drugim? Obiskovalec si naj sam izbere predmet svojega premisleka in osvetlitve z druge strani.
Vila Katarina, Ljubljana, 1. do 12. julija 1996 Praholovci BOGDANE HERMAN
1. Keramična ploščica z Etne, pobrana julija 1995 2. Spominka z romanja na Brezje in s shoda na Sv. Višarjih. Čas: med obema vojnama. 3. Zglajena črepinja v barvi Soče, pobrana iz Idrijce, hudourniške reke, pred leti. 4. Tetina pudrnica, trideseta leta. 5. Poročni list prababice in pradeda po materini strani, izdan 1894. Poroka 1890. 6. Mamino, stričevo in starega strica šolska spričevala, tideseta in štiridesa leta. 7. Govor Winstona Churchilla, dne 22. februarja 1944 v Spodnji zbornici. 8. 5W žarnica, še delujoča. 9. OHO artefakt, mavčni odlitek embalaže za čokoladni bombon. Opomba: Razstavljenim praholovcem je pridana dosegljiva dokumentacija, ki je obiskovalcem na voljo v sprejemnem prostoru.
Praholovke, praholovčki in praholovci MILENE KOSEC iz rodbinske zapuščine PROSTOR I.a- prababica A - predpasnik ljubljanske meščanske noše, 19. stol. B - posestni listi, konec 19. stol. C - fotografija II.a- babica A - naglavna ruta ljubljanske meščanske noše na prelomu stoletja in robec B - sifonska steklenica, razbita, pred II. svetovno vojno C - fotografija III.a- mati A - avba, naglavno pokrivalo slovenske narodne noše in ruta, pred II. svetovno vojno ter damski robček B - Plečnikov svečnik, obrtni izdelek kupljev v Lectariji na Kongresnem trgu C - fotografija D - zabojnik Keti in granitna kocka, po II. svetovni vojni ČAS V.a hči A - dekliška otroška oblek’ca in robček B - hranilnik C - granitna kockica D - pručka V.b.- sin A - deška kapa B - dirkalni avto, igrača C - bojno letalo, igrača D - pručka POTOVANJE III.b.- oče A - dopisnica poslana iz ujetništva v Rusiji, I. svet. vojna B - dopisnica poslana v ujetništvo v Rusijo, I. svet. vojna C - kronološki seznam držav, v katerih je živel D - kozarec za šampanjec SAMOSTOJNA SLOVENIJA II. ded A - rojstni list B - potni list za potovanje v Ameriko
I.b.- praded A - vest o smrti pri delovni nesreči v Bosni, 19. stol. B - moj pridatek: bakrena posodica z Baščaršije
iz zbirke Državice Ptičjestrašilne PROSTOR IV.b Državni praholovci No. 1 Državičina zastava, jesen 1992 No. 2 Državičin pečatnik, izdelala slikarka Huiqin Wang, zima 1992 No. 3 Državičina skrinja sočasne todobne zaveze, darilo Richarda Kunčiča, jesen, 1995 vsebinska dopolnitev Andrej Morovič in Milena Kosec, zima 1995/96 POTOVANJE IV.a Praholovke No.1 Očala s strašila Evropski opazovalec: “Sarajevo, kje je že to?”, maj 1992 No.2 Zid različnih pogledov, zimsko praznovanje 1992/93 v galeriji GT No.3 Najsvetejše - podoba sonca iz Državičinega templja, zima 1992/93 No.4 Državičin mlinček, Državici podaril kipar Mirko Bratuša, poletje 1993 No.5 Svečk s praznovanj 1994, 1995 v Zvezdi No.6 Državičin kruh, z razstave umetnice Vlaste Delimar, proglašeni praholovec (Državica se hrani z umetnostjo - živi od umetnosti, na račun umetnosti. Hrani se tudi z zrakom in pije dež.), pomlad 1995 No.7 Državičina torbica, Državici podarila Barbara Kunčič, poletje 1995 N0.8 Državičina intimna praholovka: Nekoč so bila lepa, nežno dehteča, rožnata socvetja, zima 1995 No.9 Državičin šopek, Državici podarila Bogdana Herman, jesen 1995. No.10 Državičin križ, kupljen na pokriti tržnici v Budimpešti, in pridatki: album fotografij “Misterij smrti” in katalog P.A.R.A.S.I.T.E., jesen 1995 No.11 Gnezdo z bremenom s hrbta spomenika komplementarni državi razstavljenega v Zvezdi, jesen 1995 No.12 Državičina dišava - rožni lističi in sivka s cvetličnega vrta Vile Katarina No.13 Državičin album, 1996 No.14 Državičina kronika, 1996 No. Zadnja praholovka: Državičina podoba, sestavljena je iz Luknje v prostoru, zahvalnega darila Rene Rusjan za Luknjo v času in kamnite istrske posode za živila, poletje 1996. Opomba: Razstavljene so samo izbrane Državičine praholovke. Vse druge so shranjene v depoju in si jih lahko ogledate samo po vnaprejšnjem naročilu. Seznam praholovk v depoju: - narokavniki Državičinega uradnika, maj 1992 - koščeve kose - ostanek etnološkega ptičjega strašila, maj 1992 - nazivi strašil v kongresnih srajčkah s prvih strašil, maj 1992 - ogrlica Ptičjestrašilnice Molly, poletje 1992 - Državičin denar - en koruznik, prva izdaja, jesen 1992 - vreča za gorivo, jesensko pospravljanje 1993 (jugoslovanska poštna vreča) - svečeničina oprava, jesensko pospravljanje 1993 - Državičin državni papir, oblikovala kiparka ga. Anja Šmajdek, poletje 1994 - Državičina državna preproga, poletno praznovanje 1994 - zbirka Državičinih čevljev, poletno praznovanje 1994 - rdeča podveza in polivinil vrečka z obrazom, ostanek nabiralnika za MM 94/95 - ročaj darilnega poketa z najljubšimi smetmi, jesen 1995 - ena od najljubših smeti - krožnik, jesen 1995 - Državičine kotalke za transportiranje spomenika, jesensko pospravljanje 1995 - Državičino žezlo, MM 95/96 - modra vrtnica, MM 95/96 - konec seznama -
Praholovci ANJE ŠMAJDEK: Kipi - spominki Stari praholovci 1. Stena prašnica, 1990 - odsotna. 2. Čakajoč na prihodnost (rdeča mizica),1990, les, steklo, vosek, latentno: zemlja, voda, ogenj, zrak. 3. Spominek, april, maj 1991, stiropor, glinomol, bakrena žica, vata Nastal je ob razstavi Saturnovi otroci in Ovce, ovce. Značilnost spominkov tistega časa v Sloveniji je napis: “Slovenija, moja dežela”. 4. Brez naslova (ikebana), verjetno 1989, kovinski ostanki, žgani v glini. 5. Simbol, 1992, kovine, sveča. Skica za res velik kip. Kip predstavlja enotno otroštvo, delitev v odraslem življenju na moško in žensko in poenotenost v smrti (smrt osmisli življenje). 6. Collect U.S. commemoratives, Baltimore, ZDA, 1993/1994. Kip je narejen iz kuverte za znamke: iz enega kosa razrezana mreža, zlepljena v stekleničasto obliko, z repom, ovitim okoli vratu. V notranjosti so zbrani uničeni dokumenti voženj z lahko železnico po mestu. Poslan je bil domov s še drugimi kipi po pošti za 49 $. 7. Brez komentarja, zelo oseben in zaseben. 8. Figurini, 1991, bron,škatlica - papir, blago 9. Praholovec na potenco, signirano, žgana glina + mamin mehiški spominek 10. Pocestnica, Praga, 1. julij 1996, original grafični odtis s cete 1/1, signiran Novi praholovci čakajo na poosebljenje skozi lastništvo: 1. Figurini, 1995, serija 26 kosov, od tega je 9 olastninjenih. Nastali so kot del projekta za Bienale mesta Kranja.Cena je 9000 SIT za en komplet s podatki o prodaji. 2. Ovce, december 1995 Narejene so bile za razstavo Cash and Carry. Cena je 990 za eno ovco s certifikatom. PRODANO
Poskus klasifikacije praholovcev Klasifikacijske oznake izvor I - naravni - umetni izvor II - avtorsko delo - obrtni izdelek oblikovan/neoblikovan - maloserijski industrijski izdelek - industrijski izdelek vrsta I - živa materija - mrtva materija - misel - spomin vrsta II - rastlina - žival - premičnina - nepremičnina - predmet - dokument - spomin
vrsta IV - uporabnost namen, smisel - potrebnost/ nepotrebnost lastništvo način pridobitve: izdelan podarjen kupljen ukraden proglašen sposojen podedovan
vrsta V - prijateljski vrsta III - ženski - prodajni - moški - družinski, rodbinski - otroški - intimni - sentimentalni - družbeni - narodni - državni
vrsta VI - gospodinjski vrsta VII - verski vrsta VIII - kmečki - gospodarski - brezbožni - meščanski podvrsta - intelektualni - laični - proletarski - iracionalni Popis praholovcev Bogdane Herman
1. Keramična ploščica z Etne. Pobrana je bila julija 1995 ob ostankih najvišje postaje žičnice, ki je bila uničena ob velikem izbruhu na pragu devetdesetih let. Vzorec navaja na misel, da je bila vgrajena v kopalnici ali kuhinji ene izmed uničenih hiš. 2. Spominka z romanja na Brezje, na evharistični kongres leta 1935, in s shoda na Sv. Višarjih. Z Mosta na Soči, od koder je doma mati, so hodili na Sv. Višarje s kolesi in nato peš. Tu so se zbirali narodno zavedni, bili pa so manj opazni. Na Višarje se je romalo največ od l.1935-38, potem so narodno zavedni vedno teže potovali. Spominek je kupila babica. Leta 1935 je bil v Ljubljani evharistični kongres, romarji so šli hkrati na Brezje. To so bili premožnejši ljudje. Spominek z Brezij je tedaj prinesla babičina prijateljica. 3. Zglajena črepinja v barvi Soče, ki je bila pred približno dvajsetimi leti pobrana iz Idrijce, hudourniške reke. 4. Tetina pudrnica. To škatlico za puder in puff je oblikoval za kozmetično firmo Coty Rene Lalique (1860 - 1945), eden najznamenitejših oblikovalcev 20. stoletja. Oblikoval je stekleničko za parfum, nakit (npr. odrski nakit za Sarah Bernhardt), maskote avtomobilskih firm,.. , luči... (vir- tudi fotografija: Dan Klein, Art Deco, Octopus Book Ltd., London 1974, nem. izd. Emil Voller, Wiesbaden). Škatlico je v 30. letih prinesla sestra mojega starega očeta iz Rima. V njej so še zmeraj dišeči ostanki pudra. 5. Poročni list prababice in pradeda po materini strani, izdan 1894. Poroka 1890. Slovenski priimek je zapisan slovensko. 6. Mamino, stričevo in starega strica šolska spričevala. Spričevalo maminega strica (Viktor Valentinčič) je za šolsko leto 1926-27, kraj šolanja: Idrija pri Bači, razred: 6.r. osnovne šole. Priimek je še slovenski, ime poitalijančeno (Vittorio). Mamino spričevalo je iz iste osnovne šole, leto 1931/32, 1. razred, priimek že poitalijančen (Valentincic); rubrika “članstvo v mladinski fašistični organizaciji BALILLA” ni izpolnjena, ker članstvo še ni bilo obvezno in oče ni dovolil vstopa. Na spričevalu je oznaka E.F. (Era Fascista) X., torej 10. leto fašizma. Mati je bila v matično knjigo (rojena je l. 1925) med zadnjimi otroki vpisana s slovenskim imenom Nada. Spričevalo iz šolskega leta 1938/39 (ista šola) je od maminega brata Bogdana. V spričevalu ima italijanski priimek Valentincic in ime Matteo. V spričevalu je že tudi predmet “Fašistična kultura”. 7. Govor ministrskega predsednika Velike Britanije Winstona Churchilla, dne 22. februarja 1944 v Spodnji zbornici in britanski komentarji. Izdaja: Propagandni odsek izvršnega odbora OF, Pregled dogodkov št. 6. 8. 5W žarnica, še delujoča. Nazadnje je svetila v stranišču rojstne hiše moje matere v Mostu na Soči. Prva žarnica, odkar je bila v hiši na Mostu elektrika. Kdaj je bilo to? 9. OHO artefakt, mavčni odlitek embalaže za čokoladni bombon. Velika razstava je bila v kleti Moderne galerije v Ljubljani l. 1968. Razstavljali so: Milenko Matanovič, Marko Pogačnik, Andraž Šalamun, Tomaž Šalamun, morda še kdo. B.H. se ne spominja, ali je bilo mogoče artefakt kupiti. Zdi se ji, da ji ga je podaril avtor, vendar ni prepričana, ali je avtor Marko Pogačnik. Za nepoznavalce: leto 1968 je nekaj podobnega, kot bosta leti 1997 in 2006.
K praholovcem pridana besedila Bogdane Herman 1 Srh me je spreletel, ko sem jo vzela v roke; prevzel me je občutek tesnobe, ogroženosti, strahu. In hrepenenja po drugih planetih. Potem sem si rekla: Spet ne sprejemaš, spet si se ogradila. Potem mi je bilo dobro. Edini praholovec, ki žari. Učitelj. 2 Spomin na vse stare sorodnike. Na podobice,križce, na prve oblekice iz Italije, ki so imele mašnice in krasne gumbe. Spomin na pesmi, na molitev, ki varuje, kogar varuje, na vonj starin. Vsak spomin je vzgib. Zamisel. Zamisel pa je že za naprej. 3 Zglajeno steklo. Barva Soče. Idrijca se izliva v Sočo. Motno steklo. Voda izpira, gladi, obrača. Kamen, še ta kamen v vodi se obrne. Imeti Idrijco doma. Ne v steklenički. Obdana s predmeti. 4 Všeč mi je bil dizajn. V njej so še vedno ostanki pudra. Pudra, ki še vedno diši. In še vedno vemo kdo je bil Lalique. Še vedno se vidi, kaj je pisalo. Barve. Zavreči tako stvar? 5 Ljubezen do dokumentov je strahospoštovanje do reda. 6 Nekateri predali dišijo. Diši les sam po sebi. In še odišavljen je. Včasih so odišavljali tudi les. Spričevala v stari omari. Stara spričevala. Detajli. E.F. EUR v Rimu - ogromno mesto v mestu. Strah. Podoba časa. 7 V več pomenih sem otrok druge svetovne vojne. Hiša hrani pesmice, pisma iz zaporov, besedila iger z mitingov, brošure s tečajev... Stric Bogdan in angleška misija. Kakšen smisel za retoriko imajo Angleži! Zakaj naši politiki ne govorijo razumljivo? Zakaj se ne šalijo? Zakaj nikoli ne rečejo: “Tega še ne vem.” V tej brošuri sem prvič brala kako politik čustvuje. 8 Kako to, da se je ohranila? Pet vatov je kot pet sveč. Saj pet sveč v enem prostoru sploh ni tako malo! Ni ji videti, da je stara. Čira čara, videz vara (Avanzo). Svetloba, senca in spet: trden predmet iz trdne hiše. Tudi krhek. 9 Nič drugega kot večno veselje nad tem, da je bombon lahko iz mavca, da je okrasek tudi to, kar okrasek ni, da je puščoben dan lahko dobroten, da ni treba, DA JE VSE KORISTNO. O avtoricah razstave Bogdana Herman je iskalka in pevka starih ljudskih balad. Praholovci so ji omogočili, ne prvič zdaj, a zdaj na novo, da preudarja, kako se nekaj iz minulega časa, na primer pesem, zrcali v prihodnjem času. Ali je tudi pesem praholovec, se sprašuje. Če je namreč praholovec dokument, kamen ali misel, bi bila praholovec lahko tudi pesem. Utegne se zgoditi, da bo - v nekakšni zvezi z ironijo, ki veje s prednje strani ovitka njene CD - svoje pesmi poslej imenovala praholovci. Milena Kosec je uradno pooblaščena posvečenka Državice Ptičjestrašilne. V času po prvem obratu na spirali časa, ko je Državica kompostirana, je napisala Državičino kroniko in uredila Državičino zbirko praholovcev, ki bo tokrat prvič predstavljena javnosti in sicer v dialogu z najdragocenejšimi primerki praholovcev iz avtoričine rodbinske zapuščine. Anamarija Šmajdek je kiparka. Praholovce izdeluje kot kipe - spominke. Prvega je naredila še kot študentka na ljubljanski ALU. Enega izmed njih je prinesla s študija v ZDA...
DoDATeK Milene Kosec k VODNICI po veliki didaktični razstavi PRAHOLOVCI
Moja razlaga razstave in zaključki po razstavi - kazalo: Uvod - Opis razvoja ideje - Zakaj velika didaktična razstava - Zakaj samo za najavljene obiskovalce Jedro - Moj pogled na Anjine praholovce - Moj pogled na Bogdanine praholovce - Moj pogled na moje praholovke, praholovce in praholovčke Zaključek - Analiza odziva obiskovalcev - Analiza ankete - Zaključek zaključka
Uvod - Opis razvoja ideje Ideja za razstavo Praholovci se je porodila, ko so se poleg obilice domačih praholovcev začeli kopičiti tudi Državičini. Kaj početi s preobilico neuporabnih predmetov? Kakšno poslanstvo imajo? Zakaj jih hranim? So potrebni zaradi spomina, čustvenega naboja, kot dokument časa, kot umetniško delo? Kako se različni pomeni enega praholovca med seboj prepletajo? Kako se spreminja njihova vloga v človek-čas-prostoru. Kakšne informacije nosijo o kulturi, ki jih je proizvedla. Kolilo tradicije in spomina je vspodbuda in koliko ovira? V pogovorih ob pripravljanju razstave sta se na idejo živo odzvali slavistka Bogdana Herman in kiparka Anja Šmajdek. Tako sem ju povabila, da tudi oni razstavita svoje praholovce. To je bila bistvena obogatitev prvotno mišljene razstave. Razširitev na tri razstavljalke je ponudila vznemirljivo možnost primerjave med posameznimi zbirkami in kot se je kasneje izkazalo, je prišlo do zanimivih in zapletenih odnosov, ki še čakajo na podrobnejšo znanstveno raziskovo. Pri tem je bilo seveda potrebno rešiti nemajhne tehnične probleme postavitve razstave. Na enako velikem razstavnem prostoru je bilo namesto ene zbirke potrebno postaviti kar tri. Uvod - Zakaj velika didaktična razstava Zaradi enormnega števila razstavnih eksponatov (66 samostojnih enot) na relativno majhnem prostoru, smo se odločile za didaktiči pristop z vodstvom po razstavi in v ta namen izdelale Vodnico po razstavi. Sestavila sem tudi anketna vprašanja pred ogledom in po ogledu razstave, ki so imela namen pri obiskovalcu vspodbuditi oseben in aktiven odnos do razgrnjenega gradiva. Zato in ker je od prvotne zamisli razstava narasla na svoj trikratni obseg, sem jo poimenovala velika didaktična razstava, s čimer sta se ostali razstavljalki v celoti strinjali. Uvod - Zakaj samo za najavljene obiskovalce Obiskovalcem smo želele nuditi čim lažji in čim bolj nemoten ogled razstavnih enot. Za veliko razstavo majhen razstavni prostor je omogočal vodenje po razstavi le enega do največ treh obiskovalcev hkrati. Zato smo se morali odločiti za vnaprejšnje naročanje na ogled razstave. Ker na tak način ogleda razstav naša kulturna sredina ni prilagojena, je ogled razstave potekal bistveno bolj ohlapno.
Jedro - Moj pogled na Anjine praholovce: Anjini kipi - spominki lovijo čas v obliki nabranega prahu, naključnih poškodb, odtisov človeških dotikov... So nosilci spomina na določene trenutke v kiparkinem razvoju, na določene razstave oziroma večje kipe. Praviloma so majhnih dimenzij in narejeni iz materialov, ki ne prenesejo brisanja prahu (vata, vosek, pliš). So umetniško delo globoko razmišljujoče mlade akademske kiparke v formi drobnih osebnih spominkov. Kaj loči umetniško delo od praholovca pred očmi nepoučenega opazovalca? Kaj se z umetniškim delom dogaja v prehajanju iz enega človek-čas-prostora v drugega? Njeni praholovci mnogoplastno problematizirajo vrednost in pomen umetniškega dela. Jedro - Moj pogled na Bogdanine praholovce: Bogdanini praholovci so drobni predmeti, nosilci spomina občutij v bežnih življenskih utrinkih in spomina na pomembne zgodovinske dogodke ali obdobja. Vseh dvanajst razstavljenih predmetov bi mogli spraviti v kocko manjšo od 1 dm3. Predmeti so slučajno najdeni in posebej shranjeni ali po naključju ohranjeni. Podčrtujejo razmerje med predmetom, kot nosilcem podatkov o določenem zgodovinskem času in lastničinim, našim odnosom do njega; pomenom, ki mu ga intimno pripisujemo. Jedro - Moj pogled na moje praholovke, praholovce in praholovčke: V času priprave razstave je bila Državica že kompostirana in ob tem je nastalo precejšnje število Državičinih praholovcev - fragmentov obdobja prvega obrata na spirali časa. Tako sem jih lahko soočila z domačimi praholovci in vzpostavila dialog med mikro in makro, med človek-čas-prostorom in država-čas-prostorom. Domači praholovci ponazarjajo potovanje po prostoru kot rezultat časa. Izbrani ženski predmeti simbolizirajo prostor, moški predmeti simbolizirajo potovanje. Oboji rezultirajo v otroških predmetih. ki simbolizirajo čas. Tako je večni krog sklenjen. Državičini praholovci so bili zamejeni z Zidom različnih pogledov, obiskovalcem nedosegljivi, vidni samo skozi različna okna (kitajsko, arabsko, ameriško, evropsko in Državičino). Prezentirali so zgodovino Državice in z možnostjo preoblikovanja osnovne šahovnice in prerazporejanjem po njej odpirali nove smeri možnega razvoja v obdobju drugega obrata na spirali časa. Zaključek - Analiza odziva obiskovalcev Pri obiskovalcih je navodilo za naročanje ogleda razstave povzročilo zmedo in dodatno težavo. Le nekateri so se res naročili oziroma potrdili prihod. Nekaj jih je prišlo nenajavljenih in nekateri najavljeni niso prišli. V celoti gledano je večina siceršnjih obiskovalcev z razstav (otvoritev) izostala. Večina obiskovalcev so bile znanke, znanci razstavljalk. Vsi, ki so si razstavo prišli ogledat, so to storili temeljito in jo zelo naklonjeno sprejeli. Razstava jim je predvsem vzbudila njihove intimne spomine in jih napeljala na primerjavo med razstavljenimi svetovi in njihovim lastnim. Pri vodstvu po razstavi sem se namenoma omejila samo na posredovanje osnovnih podatkov in prostorsko orientacijo brez nakazovanja možnih branj razstave. Verjamem, da so v kasnejšem razmisleku spoznali raznolikost problematike. Mnogi so izpolnili anketo. Zaključek - Analiza ankete Večina ljudi je ob besedi praholovec pomislila na predmete, kjer se zadrži prah. Večina jih je menila, da imajo svoje praholovce, ki jim služijo za obujanje spominov, so jim v veselje, jim vzbujajo žalobne občutke... Večina jih ima podoben, večkrat nostalgičen odnos do praholovcev. Razstava jim je razširila pogled nanje in jih vspodbudila, da so se do njih opredelili. Skoraj vsi so se strinjali, da so vsi razstavljeni predmeti resnično praholovci. Najbolj različni in presenetljivi so bili odgovori na vprašanje o državnih praholovcih. Iz nekaterih odgovorov je mogoče zaključiti, da so gledalci sami sebe smatrali za državo, saj so svoje praholovce razglasili za državne. Zaključek - Zaključek zaključka: Blo j fajn, a ne? Zihr bo tud drugič.
DokumentacijA AnketA Odgovori in vprašanja: Po ogledu razstave Vam je razstava dopolnila vaš odnos do praholovcev? 16 Izboljšala in potrdila občutek, da so potrebni. 11 Vsekakor 6 Razširila 2 Da, ogromno energije je v njih. 14 Je. 13 Da. 15 - 12 Zagotovo. 3 - 9 Ne smeš jih imjeti neskončno. 1 Da. 8 Da, povečala je njihovo vrednost. 17 Ne vem še. 7 Da 5 Da. O njih pravzaprav nikoli nisem dosti razmišljla. 18 Da imajo različni ljudje različne “...” Vam je bil kateri od razstavljenih praholovcev posebej zanimiv, zakaj? 16 Pudrnica. Res se je ne sme zavreči. 11 Da. Zato, ker ga ni potrebno brisati. 6 Črepinja - učitelj, ker sije. 2 Majhen, najmanjši, ker je veliko misli v njem. 14 Nisem opazila razlik 13 Da, otroške igrače in obleke, keramična ploščica z Etne 15 - 12 Delček Soče 3 ... 9 - 1 Težko bi se odločila za enega. Večina mi jih je bila všeč. 8 Polivinilni šotor (“wigwam”) 17 Da, ker je zelo uspešen 7 Žarnica + dokumenti 5 Žarnica (5 W še nikoli nisem videla) 18 Govor W. Chruchilla - del zgodovine Ali oporekate, da je kateri od razstavljenih predmetov praholovec, zakaj? 16 Ne. 11 Steklenica žganja - na njej se praviloma NIKOLI!! ne nabira prah. 6 Pravzaprav ne. Pogrešam tiste, ki bodo šele nastali. 2 Ne. 14 Ne 13 Ne 15 - 12 Prelepi kozarci, ker bi jih uporabljala 3 ... 9 - 1 Ne. 8 Brez komentarja. 17 Ne, sploh ne, nikakor. 7 - 5 Ne. 18 Ne Katere Praholovce ima vaša država? 16 Veliko. Ne vem, katere naj naštejem. 11 Steklenice Whisky-a. 6 Zdi se mi, da sem razseljena oseba. Ali imam državo? 2 Nepomembne, neosebne. 14 Stvar razmisleka. 13 Moje stare obleke (ko sem bila še zelo majhna) za moje otroke, če jih bom imela; spominki - moji , imam sorodnike daleč in nič njihovega, kar sem opazila šele zdaj. 15 - 12 to bi pa morala premisliti 3 Bob Dole (Američan) 9 - 1 ? 8 Škatlice (parfumi, mila, nakit), plišaste igrače (pozabljenih ljubimcev), stare vrtnice (brez listov), kamne in kartice, steklenice (by Oskar Kogoj), krožničke, knjige iz mladosti, posušene liste (lipa, limona), No.1 medvedek (lisast), zajec brez ušes )oranžen) 17 Vse živo in mrtvo v njej. 7 Politike 5 Vse, kar je na policah v sobi mojega sina (nič ne vrže stran) in nikoli ne briše prahu, ker mu za to zmanjka dobre volje. 18 Vsi, ki so nevarni za srce. Pred ogledom razstave Na kaj ste pomislili ob besedi praholovec? 18 Tudi pomisliti na nič, je pomisliti na nekaj. 5 Na predmete, na katere se nabira prah (večje, manjše ali nikakršne umetniške vrednosti). 7 Na razstavo s presenečenjem 17 Na vse božje stvari na svetu; toda sama sem praholovec. 8 Nekaj, kar lovi prah. 1 Ni mi bilo jasno, kaj to pomeni 9 Nekaj v kotu. 3 Dust (prah). 12 Zanimivo. 15 Na lovilca prahu. 13 Na nekaj kar lovi prah (predmet) in je na nekem svojem mestu v sobi. 14 Na predmet, na katerem se rad zadržuje prah. 2 Na vse praholovce pri meni doma, ki jih ni malo. 6 Na usedlino. 11 Na steklenico whisky-ja. 16 Na muholovec. Ali imate kakšen svoj praholovec? 18 Ohranjen del predmeta je del tebe. 5 Imam sedem ročnih ur na nočni omarici. Na kakšni, ki je ne nosim prav pogosto, se nabere tudi prah. 7 Da. 17 Seveda. 8 Da, precej. 1 Veliko. 9 Da. 3 Vsi so zgoreli z mojim stanovanjem vred. 12 Da, več. 15 Žive mačke in mačje skulpture 13 Da. 14 Imam 2 Nekaj “spominskih” 6 Oja. 11 Veliko 16 Ta pravih veliko. Čemu služi vaš praholovec? 18. Za obujanje spominov. 5 Moji zabavi. Ko mi je dolgčas, obrišem prah z njega. 7 Se...ciji in odpadkom 17 Moj najljubši praholovec služi zabavi, učenju, vtisu ipd. 8 Lovljenju prahu. 1 Spominom. 9 Meni. 3 ... 12 Spominom na pretekla obdobja, dobe,... 15 ... 13 Da ga gledam in ko brišem prah ali pospravljam, mislim nanj in na vse, kar povezuje takratni čas s tem trenutkom. 14 Očiščevanju osamljenosti. 2 Spominu. 6 Žalobnosti. 11 Občasnemu prestavljanju. 16 Veselju.
Seznam obiskovalcev razstave ga. Karmen Končar, ga. Metka Premrl in g. Demeter Bitenc gda. Urša Jurman in ga. Dušica Herman g. Marko Gabrijelčič ga. Cvetka Mikulič gda. Nina Poniž in prijateljica in g. Aleš Seliškar g. Bogdan Kladnik g. dr. Andrej Rant g. Dušan Kramberger gda. Natali in ga. Branka Jakopič g. Boštjan Novak ga. Nives Zalokar g. Mirko Bratuša ga. mag. Marija Drofenik ga. Maja Demšar Skupaj z avtoricami je bilo na domačem družabnem večeru 22 ljudi. Naslednje dni so si razstavo ogledali še: ga. Eva Balon g. Raven ga. in g. Milan Rijavec ga. Metka in g. Mitja Zornada ga. Wang Huiqin in g. Mitja Saje z otrokoma Lili in Sašo ga. Nela Malečkar ga. Jasna Kos Bogdanini sodelavci na Sociusu: ga. Alenka Kuzma s sinom Borom ga. Majda Kuzma z nečakinjo Heleno Kuzma ga. Anamarija in g. Branko Ziherl ga. Irena Čerčnik
Informacija o razstavi v angleškem jeziku Dust-catcher Dust-collector Dust-buster Bogdana Herman sings and searches for traditional ballads. Dustcatchers made it possible to her, not for the first time, but now again, to think over, how something from the past, like a song, reflect in the future. Is the song also a dustcatcher, she questions herself. if dustcatcher is a document, a stone or just a thought, dustcatcher can also be a song. It might happen according to the irony blowing from the cover of her CD, that she will from now on name her songs dustcatchers.
|