"to whom it may concern"
Nekaj misli o najnovejem projektu slovenskih fotografov
Barbare Jake in Staneta Jeriča
Za fotografski opus odličnih slovenskih mojstrov fotografske
kamere Staneta Jeriča in Barbare Jake, ki sta ga kot posamezne
zaokroene in konceptualno domiljene projekte predstavila
na tevilnih samostojnih in skupinskih razstavah v Sloveniji in
preko meja oje domovine ter v dveh razkonih, izjemnih sugestivnih
foto-monografijah, je bila značilna dosledna alegorična uporaba fotografskega
jezika, s katerim sta se prepoznavno dosledno izmikala tavtoloki
naravi fotografije. čeprav je bilo "gradivo" njunih fotografskih
kompozicij, ki jih je odlikovala tudi brezhibna tehnična kvaliteta,
vselej avtentični referent, ki ima svoje realno mesto v prostoru in
času, sta ga vedno znova skuala prikazati tako, da je spregovoril
kot brezčasna podoba iz oniričnega polja nezavednega in neotipljivega
občutja sveta.
Natančno studijsko fotografijo, ki se udejanja v hoteni, do zadnjega
detajla izpeljani poetiki, sta Jerič in Jaketova v najnovejih
serijah fotografij presenetljivo zamenjala s "fotografijo trenutkov",
v irokem črno-belem panoramskem posnetku razvlečenih domala v
zgodbe, ki so več kot utrinki, več kot odsevi
so domala "psiholoki
portreti" urbanih prostorov in ambientov: izpraznjeni in skoraj
sterilni v simbolni razsenosti vsiljenega arhitekturnega okvira
in ivahno utripajoči v dialogu z mnoico, ki ga na način
nezavedne medsebojne komunikacije polni s spontanimi gibajočimi se figurami
čudovitega baleta človekih kretenj. Jerič in Jaketova
skuata poudariti dihotomijo človekovega funkcioniranja v ambientih
sodobnega globaliziranega sveta, v katerem se individualnost posameznika
utaplja v splono sprejetih kodih obnaanja mnoice,
ki je na različnih koncih sveta iz dneva v dan bolj uniformirana. Fotografa
na izjemno subtilen način opozarjata na svojevrstno krizo identitete
urbanega, saj izpostavljata konflikt med arhitekturo oz. stavbami kot
nosilkami lokalne tradicije in prepoznavnosti, ter ljudmi, ki v naprezanju
po aktualnem vivetju v zahteve časa in prostora prostoduno
podlegajo vzorcem globalnih trendov. Kot da bi bil realni prostor s
svojo lahtno lokalno prepoznavnostjo ujetnik sedanjega trenutka,
kot da ne bi bilo zgodovine, le morda e novica prejnjega
ali tega dneva, kot da bi vsaka individualna zgodovina izčrpala svoje
motive in se znala v nenehni izpraznjeni sedanjosti, prestreljeni
s ponorelim hlastanjem za čim hitrejo konzumacijo dobrin, s katero
je nemara na preizkunji celo človekovo dostojanstvo.
Stane Jerič in Barbara Jake s serijami najnovejih
fotografij ne ičeta odgovorov niti vizure sveta, ki bi bila zaključena,
in se brkone spraujeta: Ali so sodobna urbana okolja v resnici
prisiljena v proizvajanje potronike vrednote kot edinega
pragmatičnega cilja drubene strukture? Ali je vizualni red, kakrnega
lovi njuna kamera, večna simulacija prostora v njegovi globalni, namiljeni
razsenosti, v kateri ni več prostora za lucidno misel posameznika?
ivljenje v večjih mestih s hitrim kopičenjem spreminjajočih se
podob ne dovoljuje stabilnosti, nasprotno, povzroča razdrobljenost in
izgubo orientacije. Fotografije Jeriča in Jaketove so fotografije
kogarkoli; ljudi, ki so neznani drug drugemu, ki se zbirajo v skupine,
vrste, mimoidoči, ki se srečujejo v trenutku, ki nima opraviti z zgodovino
ali preteklostjo. Na določen način so njuna dela vznemirljive podobe,
ki sproajo vpraanja o prisotnosti samega sebe ali drugega,
pojavnosti, pozornosti opisa in, seveda, etike.
Marko Koan, likovni kritik AICA
|
|